پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | ساعت 09:26 | کد خبر: 2500 نسخه قابل پرینت

سخن دبیر علمی دومین همایش ملی معماری و شهرسازی سقز

 ناصح یوسفی دبیر علمی دومین همایش معماری و شهرسازی سقز طی سخنانی گفت:

دنیای امروز دنیایی پراز نیازهای جدید ، تکنولوژی های پیشرفته و ابر رسانه هایی ، که اندیشه و شیوه  جهانی شدن را با  برتمام زندگی ما سایه افکنده است . امروزه معماری دستخوش تغییرات محسوسی است که آگاهانه و ناآگاهانه غربی وار جوابگوی نیازهای است که با شرایط اقلیمی ، فرهنگی و هویتی یک شهر خوانایی ندارد . معماران معاصر با شکل های جدید به دنبال یافتن راه حل های برای شیوه های زندگی و معیشت جامعه هستند و این درحالی است که مطالعات معماری بومی و تاریخی هر شهربا قدمت در ایران نشان می دهد که این مردمان با تلاش خود بعد از سالیان طولانی در مکتب اساتید و پیرهای معماری به نتایج بسیار مهمی برای شیوه های زندگی با راه حل هایی برای بهره وری انرژی ، اقلیمی و بومی دست یافته بودند و این شیوه ها ی نمایش در معماری و شهرسازی، اصول با هویتی را تعریف نموده بودند که پاسخگوی مسائل اجتماعی ، فرهنگی و جغرافیایی بوده است .

 ناصح یوسفی دبیر علمی دومین همایش معماری و شهرسازی سقز

ناصح یوسفی دبیر علمی دومین همایش معماری و شهرسازی سقز

شهر باستانی سقز با قدمت ۳۰۰۰ ساله با بناهای تاریخی منحصر بفرد همچون قلعه زیویه ، مسجد دومناره ، حمام حاج صالح ، کاروانسرای تاجوانچی ، بازار تاریخی ، خانه کمانگر و … و همچنین بافت های تاریخی ؛ کارمعماران و شهرسازان را بسیار دشوار و جای بسی تامل می نماید . شناسایی بافت ها و بناهای با ارزش هویتی این شهر و حفظ ، احیا و معرفی آن توسط ادارات و سازمان های ذیربط و انجمن های مردمی هنوز در خور و شایسته مقام شهریی تاریخی و کهن چون سقز نیست . به همین سبب و بنا به رسالت دانشگاهی خویش و علی الخصوص رسالت دانشگاه علمی کاربردی در موضوعات مهارتی و اشتغال زایی درصدد برآمدیم چاره جویی علمی نماییم . در جلسات حضوری مختلف با شرکت تمامی  روسا و کارشناسان ارگانها و ادارات درگیر موضوعات ساخت و ساز در شهرستان ، همچون : شورای شهر ، شهرداری ، راه و شهرسازی ، نظام مهندسی ساختمان  ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، فرمانداری  ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و … به نتایج خوبی در هم اندیشی ها رسیدیم که در قالب محورهایی در جهت شناسایی ، حفظ بافت ها و بناهای با ارزش هویتی و تجلی آن در معماری و شهرسازی معاصر معرفی شد – و این چالش بزرگ که دغدغه ای است برای تمامی شهرهای با هویت و اصیل ایرانی – ؛ در قالب همایش ملی معرفی نمودیم . امیدواریم اساتید و پژوهشگران دلسوز در قالب پژوهش های ارزشمند ، راهکارهایی کاربردی و عملی برای این معضلات و چالش ها در معماری و شهرسازی معاصر بیابند .

در همایش ملی معماری و شهرسازی سقز که با موضوع : « شناخت ، احیاء و ارتقای هویتی تاریخی و فرهنگی معماری و شهرسازی سقز » معرفی شده است ؛ تمام تاکید بر مقالات کاربردیی است که راهکاری برای شهرهای تاریخی ایرانی و مشابه شهر سقز پرداخته باشد و در یکی از محورها مستقلا به معضلات ، مشکلات و راهکارهای این نوع معماری و شهرسازی برای سقز خواهیم پرداخت .

در پایان ضمن تشکر از همراهی مسئولان و همکاران دانشگاه علمی کاربردی سقز وکلیه ادارات مرتبط که کمال همکاری و همفکری را با کمیته علمی همایش داشته اند ؛ – ضمن آرزوی توفیق و سربلندی برای این عزیزان از خداوند منان – امیدوارم در پایان همایش به راه حل هایی ارزشمند دست یافته ؛ ضمن تشکیل کمیته ای برای استخراج نتایج و راهکارهای حاصله و دسته بندی آن براساس شرح وظایف ادارات ، به آنها پیشنهاد داده و در قالب اتاق های فکر در دانشگاه علمی کاربردی مرکز سقز پیگیر موضوعات خواهیم بود .

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.