شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در شنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۴ | ساعت 12:00 | کد خبر: 2249 نسخه قابل پرینت

پیام دبیر علمی دومین همایش ملّی مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین در کشاورزی

 دکتر محمدامین آسودار دبیر علمی دوّمین همایش ملّی مکانیزاسیونو فناوری­های نوین در کشاورزی طی پیامی گفت:همگام با توسعه­ی کشاورزی، کلیه­ی محورهای مؤثر در امر تولید محصول مورد توجه محققین قرار گرفته است. مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین همواره در این تحول مورد توجه بوده و بسیاری از پیشرفت­های بشر در امر تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، به­طوری که امروزه مدیریت انتخاب و کاربرد کلیه­ی ماشین­های کشاورزی از خاک­ورزی، کاشت، داشت تا برداشت را متناسب با دستورالعمل­های حفاظتی و کشاورزی دقیق به همراه پایداری در تولید را عهده­دار است.

دومین همایش ملّی مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین در کشاورزی

دومین همایش ملّی مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین در کشاورزی

امروزه نمی­توان با فن­آوری­های دیروز کشاورزی کرد و ادعای خودکفایی در تولید را داشت. کلیه­ی دست‏اندرکاران کشاورزی بایستی با فن­آوری­های روز آشنا بوده و همواره در جایگزینی سیستم­های قدیمی و فرسوده پیش­قدم باشند. امروزه در دنیا تعداد زیادی از ادوات کشاورزی به دلیل ایجاد فرسایش و فشردگی بیش حد از خاک کشاورزی، از رده خارج شده و ماشین­های جدیدتری را که متناسب با تعاریف حفاظتی کاربرد دارند را جایگزین نموده­اند. کشور عزیز ما ایران تا چه میزان این اطلاعات جدید را تجربه کرده و تا چه میزان کشاورزی را در این جایگزینی سهیم کرده است. بنابراین در کنار همه­ی تحولات کاربردی و توسعه­ای در کشاورزی تا چه میزان موفق به بالا بردن کمّی و کیفی محصولات کشاورزی بوده­ایم؟ لذا به تجربه ثابت شده است که مدیریت ماشین­های کشاورزی در ارتباط با سرمایه، زمین و نیروی کار به منظور حصول منافع از این سه عامل از اهمیت خاصی برخوردار است.

این نکته را باید خاطرنشان کرد که نگهداری از خاک کشاورزی و افزایش راندمان مصرف آب را باید در حفاظت خاک دانست (کشاورزی حفاظتی) که مدیریت ماشین­های کشاورزی و کاربرد ادوات متناسب با شرایط اقلیمی، بافت و ساختمان خاک­های زراعی می­تواند در این بخش از حفاظت خاک بسیار مؤثر باشد. امروزه متأسفانه به دلیل جمع­آوری بقایای گیاهی باقی­مانده­ی پس از برداشت برای مصارف خاص و گاهی سوزاندن آن­ها موجبات نابودی سریع آن­ را فراهم نموده و فاصله‏ی زیادی تا کشاورزی حفاظتی ایجاد می­کنیم. کشاورزی حفاظتی واژه­ی جامعی است که با هدف تولید پایدار، حفظ خاک کشاورزی و کنترل فرسایش (آبی و بادی) خاک به کار می­رود. خاک­ورزی و کاشت حفاظتی، خود بخشی از کشاورزی حفاظتی می­باشد که برای کمینه کردن عملیات و حفظ بقایای گیاهی در سطح مزرعه مزرعه طراحی شده است. در واقع این فن­آوری با نگهداری مقدار کافی از پوشش گیاهی در سطح خاک موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی و نفوذپذیری خاک می­گردد، ضمن اینکه نیروی کارگری، انرژی مصرفی و هزینه­ی تولید را کاهش می­دهد.

 تحول و فن­آوری­های نوین در کشاورزی را باید جدی گرفت و از خود پرسید در کشاورزی امروز، کشاورزان ما تا چقدر باور کرده­اند که بایستی کشاورزی حفاظتی را جدی بگیرند؟ و تا کجا این اصول جایگزینی را پذیرفته­اند که در تجزیه و تحلیل نوسان­ها در برداشت محصول دخالت فعال داشته باشند. این سؤال نیز مطرح می­گردد که کشاورزان ما در چه مرحله­ای از این تحول قرار دارند و ضرورت برگزاری چنین همایشی را چگونه ارزیابی می­نمایند؟

برگزاری دومین همایش ملّی مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین در کشاورزی می­تواند حامل اندیشه­های نو و یادآور نیاز به تحول در امر مکانیزاسیون باشد و این پیام را به کشاورزان عزیز و دست­اندرکاران بخش کشاورزی می­دهد که مکانیزاسیون و فن­آوری را یک پدیده­ی نوآور با سهم عظیمی در مدیریت تولید بایستی هرساله در برنامه­ریزی­ها و محاسبه­ی دخل­وخرج­ها در نظر داشت. بنابراین شایسته است به مناسبت سال همدلی و هم­زبانی دولت و ملّت نتیجه­ای فراخور بخش کشاورزی بین کشاورزان عزیز و مسئولین محترم به کمک شما محققین گرامی و به واسطه­ی این همایش آشکار شود. امید است با توفیق و عنایت الهی دومین همایش ملّی مکانیزاسیون و فن­آوری­های نوین در کشاورزی بتواند گامی بلند در جهت حفظ منابع تولید (آب، خاک) در رسیدن به اهداف کشاورزی پایدار بردارد.

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.