چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در چهارشنبه، ۲۵ فروردین، ۱۳۹۵ | ساعت 10:16 | کد خبر: 2330 نسخه قابل پرینت

معرفی همایش بین المللی مطالعات ایران باستان (اندیشه سیاسی، اساطیر، ادیان)

حوزه­ اندیشه­ ایران باستان به علت نبود یا کمبود منابع کهن مکتوب، مورد بی­ مهری و یا گاه انکار قرار می­ گیرد. شایان توجه علمی است که با حمایت و همکاری پژوهش­گران و متخصصین این عرصه در رشته­ های ایران­ شناسی، فرهنگ و زبان­ های باستانی، اندیشه­ سیاسی، تاریخ، ادبیات، اسطوره­ شناسی، دین­ پژوهی، باستان­ شناسی، انسان­ شناسی و … بازتاب یا بازمانده­ های اندیشه­ ایران باستان در هر بخشی از فرهنگ ایران زمین مورد پژوهش قرار گیرد تا با یک همت جمعی بتوان به تصویری شامل­ تر و واقعی­ تر از ساختار اندیشه­ ایران باستان دست یافت. اهمیت پرداختن جدّی به این حوزه­ تاریخی از فرهنگ ایران­ زمین را از دو منظر می­ توان توجیه کرد:

۱- شناخت ایران به عنوان یکی از تمدّن­ های مهمّ جهان باستان و یکی از جریانات تأثیرگذار در شکل­ گیری فرهنگ بشری، ضروری است.

۲- شناخت دقیق هر بخش از فرهنگ ایران­ زمین مبتنی بر بسترهایی است که این فرهنگ در آن جریان دارد. به بیان دیگر شناخت دقیق و واقعی ایران امروز نیز بی­ نیاز از بررسی جریان تاریخی فرهنگ این سرزمین نیست.

همایش بین المللی مطالعات ایران باستان (اندیشه سیاسی، اساطیر، ادیان)

همایش بین المللی مطالعات ایران باستان (اندیشه سیاسی، اساطیر، ادیان)

امّا در حوزه­ تاریخ ایران باستان نیز موضوعات مختلفی را می­ توان بررسی کرد که پرداختن به تمام آن­ ها از حوصله­ یک همایش بیرون است. به همین علّت محورهای همایش در بُعد اندیشه -که کمتر به آن پرداخته شده- اختصاص یافته است.

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.