زیربنایی ترین فرآیند در مسیر رشد و تعالی انسان و دستیابی جامعه به رشد و توسعه پایدار، فرآیند تعلیم و تربیت است. بدون اغراق می توان گفت که هیچ رشته ای از حساسیت و اهمیت والای رشته علوم تربیتی برخوردار نیست و هیچ فردی در جامعه بی نیاز از یافته ها، رهنمودها و اطلاعات این رشته نمی باشد. علوم تربیتی دانشی است که به مطالعه تعلیم و تربیت و بازشناسی مبانی ، اهداف ،اصول و روش های آن میپردازد تا بتواند به ترسیم یک نظام منسجم در تعلیم و تربیت دست یابد ؛ نظامی که به بهترین نحو منافع و مصالح انسانها را فراهم سازد و بدین منظور از یافتههای جامعه شناسی ، اقتصاد ، مدیریت و فلسفه نیز بهره میبرد .