جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در سه شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۵ | ساعت 10:58 | کد خبر: 2595 نسخه قابل پرینت

استخراج و نمایش برخط مشارکت علمی دانشگاه ها

برای اولین بار در کشور، داده های لحظه ای و به روز هم پژوهی و مشارکت علمی مراکز تولید کننده علمی کشور (دانشگاههای دولتی، آزاد، پژوهشگاهها و موسسات غیر انتفاعی) بر اساس مقالات انتشار یافته در داخل کشور توسط مجموعه سیویلیکا استخراج و آماده استفاده پژوهشگران و نهادهای سیاستگذاری در سطح ملی و منطقه ای گردیده است.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۱ در دیدار با اساتید دانشگاهها ، مبنی بر “وجود خلاء شبکه‌ای از فعالیت‌ها، تعامل‌های زنجیره‌ای، در سطح‌های کلان و میانی و خرد، بین دستگاه‌های علمی کشور؛ چه در درون محیط علمی، چه بیرون محیط علمی به عنوان نظام ملی نوآوری در کشور “(۱) مجموعه سیویلیکا، بر اساس داده های نیم میلیون مقاله منتشر شده در کنفرانسها و ژورنالهای علمی پژوهشی داخلی، برای اولین بار در ایران، به صورت آنلاین و لحظه ای اقدام به انتشار داده های مشارکت و هم پژوهی مراکز علمی کشور نموده است.

 برای اولین بار در کشور؛ استخراج و نمایش برخط مشارکت علمی دانشگاه ها


برای اولین بار در کشور؛ استخراج و نمایش برخط مشارکت علمی دانشگاه ها

تا کنون حدود ۵۰۰ مرکز عمده تولید کننده علم در کشور، در ۵ دسته بندی اصلی (دانشگاههای دولتی، آزاد، پژوهشگاهها، موسسات غیر دولتی و پیام نور) در سیستم علم سنجی سیویلیکا تعریف شده و با استفاده از اطلاعات بیش از یک میلیون نویسنده از نیم میلیون مقاله، و اختصاص مقالات به مراکز تولید کننده علم، آمار هر مرکز به صورت مشخص از تولید علم استخراج شده است.

در گام دوم، پس از مشخص شدن آمار هر مرکز، تحلیلهای بر خط بر روی مشارکت پژوهشگران از مراکز مختلف صورت می پذیرد تا مشخص شود که مشارکت مراکز مختلف در تولیدات علمی به چه صورت بوده است. در حال حاضر با مراجعه به بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا (http://www.civilica.com/Scientometrics.html) در صفحه اختصاصی هر دانشگاه، آمار مربوط به مشارکت علمی آن مرکز با سایر دانشگاهها، در کنار آمار مقالات تولیدی، لیستی از آخرین مقالات تولید شده، آماری از تعداد نویسندگان در رده های مختلف و همچنین نمودار تولید سالانه مقالات آن دانشگاه نمایش داده می شود.

در بین دانشگاه های دولتی ، دانشگاه تهران بالاترین میزان مشارکت علمی در تولید مقاله با ۳۷۲ مرکز تعریف شده دیگر را داراست .بیشترین میزان همکاری نیز بین دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس، با ۸۱۱ مقاله مشترک می باشد.

لازم به ذکر است ؛ بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا، از زمستان سال ۱۳۹۴ آغاز به کار نموده است و در حال تکمیل و ارائه آمارهای برخط از روند تولید علم در مراکز مختلف و ارائه تحلیلهای و داده های مورد نیاز برای تصمیم گیران حوزه علم و فناوری است و به زودی نقشه جامع همکاری های بین دانشگاهی در تولید علم در بخش علم سنجی سیویلیکا ارائه خواهد شد.

اطلاعات مشارکت علمی و کتابچه های پژوهشی و داده های تولیدات علمی هر مرکز به صورت جداگانه بر اساس آخرین مقالات نمایه شده استخراج می شود و به صورت نمونه در بخش علم سنجی پایگاه نمایش داده می شود و در صورت درخواست مراکز داده های کامل، برای تحلیلهای محتوایی، تدوین آمارهای پژوهشی سالانه و … قابل ارائه است.

***

(۱)   “توصیه‌ی آخر – چون دیگر ظاهراً وقت هم خیلی گذشته – توصیه به نظام ملىِ نوآوری است. الان اینجا یک خلأیی وجود دارد – و همین خلأ موجب شده نقشه‌ی جامع علمی هم آنچنان که باید و شاید عملیاتی نشود- و آن عبارت است از همین خلأ نظام ملىِ نوآوری، که عبارت است از یک شبکه‌ای از فعالیت‌ها، تعامل‌های زنجیره‌ای، در سطح‌های کلان و میانی و خرد، بین دستگاه‌های علمی کشور؛ چه در درون محیط علمی، چه بیرون محیط علمی. یک تعامل این‌چنینی باید به وجود بیاید، که این به عنوان نظام ملىِ نوآوری شناخته شود؛ کارش هم عبارت است از این که جریان دانش و نوآوری را مدیریت کند، رصد کند، ارزیابی کند، هدایت کند. این امروز یک چیز لازمی است و به نظر من مسئولان و مدیران باید به این مسئله فکر کنند. (مقام معظم رهبری، ۱۳۹۱/۰۵/۲۲)” http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20729

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.