چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در شنبه، ۷ مهر، ۱۳۹۷ | ساعت 21:19 | کد خبر: 3683 نسخه قابل پرینت

شیوه نقش آفرینی خانواده متاثر از خط مشی های حاکمیتی

دکتر عباس ابراهیمی، عضو هیأت امنای پژوهشکده انوارطاها و عضو کمیته علمی همایش روانشناسی و فرهنگ زندگی در مصاحبه علمی که در زمینه همایش داشت پرداختن به حوزه خانواده را یکی از مهمترین و فور‌ی‌ترین نیازهای فرهنگی و اجتماعی هر جامعه دانست و جایگاه نهاد خانواده را در آموزه های دینی جایگاه کلیدی،محوری و اثرگذار در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد.


عضو کمیته علمی همایش روانشناسی و فرهنگ زندگی در این مصاحبه تاکید داشت نه تنها اسلام ، نهاد خانواده را نادیده نگرفته بلکه نقش کاربردی در آموزش اعضای خانواده وعملکرد آنها در مواجهه با پدیده های اجتماعی دارد. درمحیط خانواده والدین بیشترین تاثیر را بر فرزندان می‌گذارند به گونه ای که باورها،چگونگی زندگی، عادت ها، تمایلات و حیات فرزندان از خواستگاه تربیتی و نقشی که از والدین پذیرفته اند؛ تاثیر می پذیرد. بنیان؛ارزش و جایگاه خانواده از منظر اسلام بر پایه مودت و دوستی بین اعضای آن استوار است؛ که هر کدام از این اعضا خود را موظف به رعایت حقوق دیگری میداند ودر پرتو انجام حقوق متقابل، جریان دوستی و تفاهم خانواده در مسیر کمال انسانی حرکت خواهد کرد.

عضو هیأت امنای پژوهشکده انوارطاها خانواده و مسائل مربوط به آن را در دو حوزه عمده طبقه بندی می کند که عبارتند از: خانواده و اعضای آن و نقشی که هر کدام باید در تعالی آن ایفا کنند و دیگری نقش حاکمیت در سیاستگذاری در حوزه خانواده . در خصوص محور اول تحقیقات ارزشمندی صورت گرفته و از تنوع خوبی برخوردار است اما لازم است با توجه به نیاز ها و تحولات روز که امروز شاهد آن هستیم مورد بازبینی و عرضه به قرآن و آموزه های عترت قرار گیرد. و در ‌چرخه تولید علم و دانش متاثر از رهیافت های اسلامی اهتمام جدی تری صورت پذیرد.

دکتر ابراهیمی در پایان خط مشی های حاکمیتی در شیوه نقش آفرینی خانواده را بسیار تاثیر گذار دانست و تاکید کرد نقش حاکمیت در سیاستگذاری خانواده  نیازمند تولید دانش و دقت نظر بیشتری است. هر چند در این زمینه تلاش ها و اقدامات متعددی صورت گرفته اما ضروری است حوزه های علمیه و دانشگاه ها و سایر مجامع علمی ضمن شناسایی مسائل حوزه خانه و خانواده در ابعاد گوناگون نسبت به سیاست پژوهی آن اهتمام داشته باشند تا حاکمیت و نظام اسلامی بتواند خط مشی های اصولی ؛ دقیق و مناسبی را در این حوزه اتخاذ کند.

لازم به ذکر است همایش ملی روانشناسی و فرهنگ زندگی با محوریت تحکیم وتعالی خانواده در تاریخ ۱۳ آذر ۹۷ برگزار می شود. محققان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را تا تاریخ ۲۸ آبان به دبیرخانه همایش ارسال کنند. اطلاعات تکمیلی در سایت همایش به نشانی سایت psychology2018.ir و کانال تلگرام https://t.me/Confpsychology2018 ،  موجود است.

دبیرخانه همایش نیز با شماره تماس ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۸۶ پاسخگوی پژوهشگران محترم می باشد.

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.