سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
کانال فراخوان کنفرانسها و همایشهای کشور

آخرین مطالب
مطالب پربازدید
آخرین نظرات



رتبه بندی علمی دانشگاههای ایران
منتشر شده در جمعه، ۵ بهمن، ۱۳۹۷ | ساعت 23:38 | کد خبر: 3710 نسخه قابل پرینت

درباره کنگره دوسالانه و بین المللی سلامت درحوادث و بلایا

کنگره دوسالانه و بین المللی سلامت درحوادث و بلایا  اکنون در نهمین دوره خود می‌تواند این ادعا را داشته باشد، که از مرز یک کنگره علمی صرف عبور کرده و تبدیل به پدیده­ای تاثیرگذار، فراگیر و بالنده شده است که در هر دوره محصولاتی پربرکت و ماندگار از خود به یادگار گذاشته است. از جمله این محصولات می توان به قانون تأسیس سازمان مدیریت بحران کشور و راه­‌ اندازی دوره دکتری سلامت در بلایا و فوریت‌ها اشاره کرد. از دستاوردهای غیرملموس ولی بسیار پراهمیت این کنگره می‌توان گرد هم آمدن اکثریت قریب به اتفاق خبرگان، اندیشمندان، دانشگاهیان و صاحبان دانش و تجربه را حول محور بسیج جامعه پزشکی مورد توجه قرار داد.

این کنگره در سیر تحولی خود همگام با پیشرفت دانش مدیریت بلایا در کشور دچار تغییرات به نسبت قابل توجهی در رویکرد، محتوا، شعار و حتی نام خود شده است. با جدا شدن مفاهیم پزشکی و درمانی صرف و راه اندازی کنگره­‌های ارزنده‌ای چون کنگره ملی تروما و کنگره ملی طب رزم و… که ناشی از پیشرفت علمی و تخصصی شدن مفاهیم اولیه این حوزه بوده است، کنگره بینالمللی سلامت در حوادث و بلایا به طور تخصصی به مباحث مدیریتی نظام سلامت در اداره حوادث و بلایا می‌پردازد. با توجه به وجود کنگره‌­های تخصصی فوق، از پذیرش مقالات و ایراد سخنرانی و برگزاری نشست­‌های علمی با موضوعات غیر از حوزه تخصصی خود پرهیز می‌کند.

اتفاق مبارکی که از کنگره هفتم رقم خورد، سپردن دبیرخانه علمی کنگره به جامعه دانشگاهی سلامت در حوادث و بلایا و بهره‌مندی از توان عظیم و درونزاد ملی کشور عزیزمان بود، که در عین کاهش هدفمند و برنامه­‌ریزی شده تعداد مقالات و شرکت­‌کنندگان، مخاطبین خاص، دانشگاهیان و کادر مجرب عملیاتی حوزه­‌های مرتبط مورد توجه قرارگرفتند. به اذعان ناظران بی‌­طرف، رشد کیفی و محتوایی معنا‌داری رخ داده است. این بدان معنا نیست که کنگره خالی از هرگونه خطا و کاستی بوده است. اما برگزارکنندگان کنگره بر این ادعا هستند که گوشی شنوا برای نقدهای سازنده و دلسوزانه، و آغوشی باز برای برای دریافت هرگونه ابداع، ابتکار و خلاقیت خواهند داشت. پس، جهت تعالی همه جانبه کشور عزیزمان ایران اسلامی، نیازمند یاری و همراهی‌تان در این مسیر پر افتخار هستیم.

کنگرۀ نهم مفتخر است که با نوآوری‌­های جدیدی به استقبال جامعه علمی و عملیاتی سلامت در بلایا برود. علاوه بر افزایش چشم­گیر تعداد کمیته­‌های علمی و کارگروه‌های علمی-اجرایی، توجه خاصی به مقوله­‌های مهمی همچون حوادث ترافیکی، فرهنگ­‌سازی برای نونهالان و نوجوانان، بازدیدهای علمی، مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، جمع­ آوری تجارب عملیاتی و درس­ آموخته­ های حوادث و بلایا و ارتقای کیفی کارگاه‌های داخلی و رویداهای جانبی کنگره معطوف شده است. همچنین برای اولین بار در کشور، کارگروهی با عنوان « اخلاق»  علاوه بر نظارت بر مقالات کنگره به مباحث   اخلاقی در برگزاری کنگره خواهد پرداخت. لازم به یادآوری است که در انتخاب شعار و محورهای کنگره، اسناد بالادستی ملی و بین المللی مدنظر قرار گرفته است. بنابراین می ­توان ادعا کرد که کنگره روز­آمد و همگام با دستاوردهای روز دنیا پیش می‌رود. امید است این تلاش‌ها مرضی درگاه حق تعالی و مورد عنایت حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) قرار گیرد

لطفا در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته و به سایر پژوهشگران اطلاع دهید...

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.